MEM-206 Ιστορία των Μαθηματικών και η Χρήση της στη Διδακτική τους
25 Φεβρουαρίου 2025 2025-02-25 13:27MEM-206 Ιστορία των Μαθηματικών και η Χρήση της στη Διδακτική τους
Κατεύθυνση | Μαθηματικών | Εφαρμοσμένων Μαθηματικών |
Είδος | Ελεύθερης Επιλογής (Ε4) | Ελεύθερης Επιλογής |
Έτος/εξάμηνο | 3ο / Εαρινό | |
ECTS/Διδακτικές μονάδες | 8 / 4 | |
Ώρες διαλέξεων/εργαστηρίων | 4 / 0 | |
Προαπαιτούμενα μαθήματα | Κανένα | |
Συνιστώμενα μαθήματα | Κανένα | |
Μέθοδος διδασκαλίας | Διαλέξεις | |
Μέθοδος αξιολόγησης | Τελική εξέταση, εξετάσεις προόδου |
Μαθησιακά αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής ή η φοιτήτρια θα:
- Γνωρίζει την ιστορία της εξέλιξης της Γεωμετρίας και κατανοεί τις σημαντικές στιγμές σε αυτήν.
- Γνωρίζει την ιστορία της εξέλιξης των βασικών εννοιών της Ανάλυσης, από τον Αρχιμήδη μέχρι τον Weierstrass.
- Γνωρίζει και κατανοεί τα επιχειρήματα υπέρ και κατά της χρήσης της Ιστορίας στη διδασκαλία των Μαθηματικών.
- Γνωρίζει και κατανοεί και τους κύριους τρόπους να χρησιμοποιηθεί η Ιστορία για να προσφέρει κίνητρα, να διευκολύνει την κατανόηση ή να αναδείξει τα Μαθηματικά ως πολιτισμικό αγαθό.
Περιεχόμενο
- Η εξέλιξη της Ευκλείδειας και των μη-ευκλείδειων γεωμετριών. Από τον Ευκλείδη έως τον Legendre: η Γεωμετρία ως περιγραφή “του κόσμου”. Από τον Gauss, Bolyai, Lobatchevski στη σύγχρονη εποχή: Ποιά είναι η γεωμετρία του σύμπαντος;
- Η εξέλιξη των εννοιών της Ανάλυσης: Αρχιμήδης, Oresme, Cavalieri, Newton, Leibniz, Cauchy, Weierstrass. Από τη μέθοδο της εξάντλησης, στις ροές και τις απειροστές ποσότητες, στην “αριθμητικοποίηση” της Ανάλυσης.
- Η χρήση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη Διδακτική των Μαθηματικών. Διαφορετικές προσεγγίσεις αξιοποίησης της Ιστορίας των Μαθηματικών. Παραδείγματα διδακτικών ενοτήτων με χρήση της Ιστορίας των Μαθηματικών.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
- Στράντζαλος, 1988, Η εξέλιξη των Ευκλείδειων και των μη Ευκλείδειων Γεωμετριών (Μέρος 1ο ).
- Katz, 2013, Ιστορία των Μαθηματικών: Μία Εισαγωγή, ΠΕΚ.
- Tzanakis, Arcavi, 2000, Integrating history of mathematics in the classroom: an analytic survey. History in Mathematics Education: the ICMI Study